بلاگ

 
 

 

 

DaaS چیست
 
 

 

 

DaaS چیست؟ ارائه دسکتاپ مجازی با رایانش ابری

4 رای، میانگین: 3.2


DaaS سرویس مبتنی بر ابر است که به کاربران اجازه می دهد تا به محیط دسکتاپ مجازی از طریق اینترنت دسترسی داشته باشند و تجربه کامل یک سیستم عامل دسکتاپ را بدون نیاز به سخت افزار محلی فراهم می کند. در عصری که انعطافپذیری در محل کار و سرعت انجام امور در کسب‌ و کار از اهمیت بالایی برخوردار است، Desktop as a Service (DaaS) به عنوان یک راهحل تحولآفرین برای ارائه منابع محاسباتی مقیاس‌ پذیر، مقرونبهصرفه و ایمن ظاهر میشود. DaaS نشان دهنده یک تغییر پارادایم از رویکرد سنتی نگهداری کامپیوترهای فیزیکی به یک تجربه دسکتاپ مدرن تر و مجازی است. کاربران میتوانند با استفاده از دستگاههایی مانند لپ تاپ، تبلت و گوشیهای هوشمند از هر کجا و در هر زمان به دسکتاپ مجازی خود دسترسی داشته باشند. این دسترسی در هر زمان و هر مکان چیزی بیش از یک راحتی است و به نوعی یک توانمند سازی تجاری است که امکان تحرک و انعطاف بینظیر را فراهم می کند.  مدل DaaS همچنین نمونه ای از صرفه جویی در هزینه ها بدون کم شدن از کارایی است. با برون سپاری مدیریت و نگهداری محیط Desktop به ارائه دهندگان خدمات ابری، سازمان ها می توانند از کاهش هزینه های سرمایه اولیه و هزینه های عملیاتی قابل پیش بینی بهره مند شوند. ماهیت مبتنی بر اشتراک DaaS امکان مقیاس پذیری آسان را فراهم می کند و منابع با نیاز نیروی کار متوازن می گردد. علاوه بر این، DaaS ویژگی های امنیتی پیشرفته ای را ارائه می دهد و ماهیت متمرکز ذخیره سازی داده در ابر، خطرات مرتبط با سرقت یا از دست دادن دستگاه را به حداقل می رساند. ارائهدهندگان سرویس های ابری مانند مبناکلود معمولاً اقدامات امنیتی قوی را اعمال می کنند که شامل رمزگذاری دادهها، احراز هویت چند عاملی و ممیزیهای امنیتی منظم است که از حفاظت در سطح سازمانی برای سازمانها اطمینان مییابد. برای داشتن یک دسکتاپ مجازی می توانید از با ورود به پنل و ساخت سرور ابری با سیستم عامل دلخواه از مزایای آن بهره ببرید.

فهرست مطالب

تکامل دسکتاپ های مجازی

مفهوم دسکتاپ مجازی مدت ها قبل از این که رایانش ابری به سنگ بنای فناوری اطلاعات مدرن تبدیل شود، شکل گرفت. سفر از اولین اشکال محیطهای مجازی به ارائههای دسکتاپ بهعنوان سرویس (DaaS) امروزی نه تنها نشاندهنده پیشرفت تکنولوژی است، بلکه الگوهای تغییر در نحوه کار و دسترسی به ابزارهای دیجیتال، در گذشت زمان را منعکس می کند.  تکامل Virtual Desktop به دهه ۱۹۶۰ و با ظهور سیستم های اشتراک زمانی برمی گردد که به چندین کاربر اجازه می داد قدرت پردازش یک کامپیوتر اصلی را به اشتراک بگذارند.این سرویس ها یک سرور را قادر میسازد تا چندین جلسه کاربر را میزبانی کند که هر کدام دارای محیط دسکتاپ خود هستند. اوایل دهه ۲۰۰۰ شاهد یک نقطه عطف مهم با ورود زیرساخت دسکتاپ مجازی (VDI) بود. راه حل VDI مفهوم اشتراک گذاری زمانی را با ارائه میزکار کامل در ماشین مجازی در حال اجرا روی یک سرور متمرکز را ارائه داد. این مدل سرور محور، به این معنی بود که کاربران می توانستند از هر دستگاهی به نشست اختصاصی دسکتاپ خود دسترسی داشته باشند و راه را برای تحرک بیشتر و بهبود برنامه های بازیابی هموار کند. با DaaS، ارائه دهندگان، دسکتاپ های مجازی را به عنوان یک سرویس اشتراک مدیریت شده ارائه کردند. این تغییر نه تنها تجربه کاربر را ساده کرد بلکه به ارائه دهندگان این امکان را داد که دسکتاپ هایی با درجات مختلف سفارشی سازی و انعطاف پذیری ارائه دهند و طیف وسیع تری از نیازهای تجاری را برآورده کنند. همانطور که به آینده نگاه می کنیم، پتانسیل ادغام بیشتر با فناوری های نوظهور مانند 5G، اینترنت اشیاء و حتی واقعیت افزوده و واقعیت مجازی (AR/VR) چشم انداز هیجان انگیزی را ارائه می دهد که این فناوریها وعده افزایش دسترسی، عملکرد و تعامل Virtual Desktop را میدهند. 

DaaS چگونه کار می کند؟

برخلاف محیطهای دسکتاپ سنتی که از رایانه یک فرد کار می کنند، سیستم‌ های DaaS بر روی سرورهایی میزبانی میشوند که در مراکز داده تحت مدیریت ارائهدهندگان خدمات ابری قرار دارند. این مراکز داده، مجهز به سرورهای قدرتمندی هستند که می توانند چندین نمونه میز کار مجازی را به طور همزمان میزبانی کنند. DaaS از فناوری به نام Virtual Desktop Infrastructure (VDI) استفاده می کند که به سیستم عامل های دسکتاپ اجازه می دهد در داخل ماشین های مجازی روی سرور میزبان اجرا شوند. هر نمونه به عنوان یک محیط کاربری منحصر به فرد عمل می کند که با سیستم عامل، برنامه ها و فایل های خود، مشابه محیط دسکتاپ فیزیکی کامل می باشد.  کاربران با استفاده از یک اتصال شبکه ایمن که از طریق پروتکل های مختلف، مانند پروتکل دسترسی از راه دور به دسکتاپ (RDP)، معماری محاسباتی مستقل (ICA) یا PC از طریق IP (PCoIP) ایجاد شده است، به این دسکتاپ های مجازی متصل می شوند. کارایی DaaS در ارائه تجربیات کاربر با کیفیت بالا حتی از طریق اتصالات با پهنای باند کم با انتقال تنها ورودیهای صفحه کلید، کلیکهای ماوس و بهروزرسانیهای صفحه در سراسر شبکه نهفته است. 

ویژگی های کلیدی DaaS

یکی از ویژگی های مهم DaaS توانایی ذاتی آن برای افزایش یا کاهش منابع در صورت تقاضا است. این انعطافپذیری به کسب‌ و کارها اجازه میدهد تا با تغییر نیاز نیروی کارشان، دسکتاپها را اضافه یا حذف کنند و راهحلی ایدهآل برای شرکتهایی که در حال تجربه رشد، نوسانات زمانی یا تغییر به سمت کار از راه دور هستند، فراهم کند. راه حل های این تکنولوژی، آزادی دسترسی به Virtual Desktop را از هر دستگاهی که به اینترنت متصل است، بدون توجه به سیستم عامل ارائه می دهد. چه کارمندان از دستگاههای Windows ،macOS ،Linux ،iOS یا Android استفاده کنند، میتوانند از یک تجربه دسکتاپ ثابت لذت ببرند و بهرهوری را در حین حرکت تقویت کنند.  بخش های فناوری اطلاعات به طور قابل توجهی از مدیریت متمرکز دسکتاپ های مجازی سود می برند. وظایف اداری مانند استقرار دسکتاپ های جدید، مدیریت دسترسی کاربران و اطمینان از به روز بودن همه سیستم ها را می توان به طور موثر از یک مکان مرکزی انجام داد و بار فناوری اطلاعات و هزینه های عملیاتی را کاهش داد. با داده ها و برنامه های کاربردی ذخیره شده در مراکز داده ایمن، DaaS خطر از دست رفتن داده ها را به دلیل سرقت یا آسیب دستگاه به حداقل می رساند. ارائه دهندگان همچنین مطابقت با استانداردهای روز را اعمال می کنند و از اقدامات امنیتی پیچیده از جمله احراز هویت چند عاملی، رمزگذاری و نظارت مستمر شبکه استفاده می کنند. 

مزایای استفاده از DaaS برای مشاغل

این سرویس نیاز به سرمایه گذاری اولیه قابل توجه در سخت افزار فیزیکی و زیرساخت را از بین می برد. کسب‌ و کارها با تغییر به یک مدل مبتنی بر اشتراک، مخارج سرمایهای را به هزینههای عملیاتی قابل پیش‌بینی تبدیل میکنند و بهتر نقدینگی را مدیریت می کنند. ارائه دهندگان DaaS به طور معمول پروتکل های امنیتی قوی از جمله رمزگذاری داده ها، ممیزی های امنیتی منظم و برنامه های disaster recovery را پیاده سازی می کنند. با ذخیره سازی متمرکز داده ها، خطر از دست رفتن داده ها در اثر سرقت یا آسیب دیدن دستگاه تا حد زیادی کاهش می یابد.  دسکتاپ های مجازی که از هر دستگاهی قابل دسترسی هستند و این تداوم بهره وری را تقویت می کند زیرا کارمندان می توانند بدون توجه به موقعیت مکانی با یکدیگر همکاری کنند و به فضای کاری خود به طور موثر دسترسی داشته باشند. ارائه دهندگان به طور منظم زیرساخت ها و خدمات خود را به روز می کنند و به کاربران امکان دسترسی فوری به جدیدترین به روزرسانی ها را می دهند. 

مدل‌های استقرار DaaS: ابر عمومی، خصوصی و ترکیبی

این سرویس را می توان با استفاده از مدل های ابری مختلف مستقر کرد که هر کدام مزایا و ملاحظات متمایزی را ارائه می دهند. درک تفاوتهای ظریف مدلهای استقرار عمومی، خصوصی و ترکیبی میتواند به کسب‌ و کارها در تصمیمگیری آگاهانه خود کمک کند. در اینجا به صورت تفکیک شده، هر مدل استقرار آمده است: 

DaaS Cloud عمومی

در استقرار عمومی ابری، دسکتاپ های مجازی بر روی زیرساخت ارائه شده توسط یک ارائه دهنده خدمات ابری شخص ثالث میزبانی می شوند. این محیط مشترک، مقیاس پذیری و انعطاف پذیری مقرون به صرفه را ارائه می دهد و آن را برای مشاغل کوچک تا متوسط و کسانی که نیاز به منابع متغیر دارند مناسب می کند. DaaS ابر عمومی معمولاً بر اساس یک مدل اشتراک پرداختی عمل می کند و سرمایه گذاری اولیه را کاهش، به کسب‌ و کارها این امکان مورد نیاز برای شرایط کاری متغییر را فراهم آورند.  مقیاسپذیری مقرونبهصرفه که برای کسب‌ و کارهایی با تقاضاهای غیرقابل پیش‌بینی یا دارای نوسان، ایده‌آل است. راه اندازی سریعی دارد و حداقل نیازهای زیرساختی را فراهم می کند. 

DaaS Cloud خصوصی

در استقرار خصوصی ابری DaaS، زیرساخت دسکتاپ مجازی در محیطی اختصاصی و ایزوله در محل مرکز داده ارائهدهنده خدمات ابری مانند مبناکلود میزبانی می‌شود. این مدل مورد علاقه مشاغلی است که نیازهای امنیتی شدید دارند و سازمان هایی که به دنبال کنترل بیشتر بر محیط دسکتاپ مجازی خود هستند.  در این روش، کسب‌ و کارها کنترل بیشتری بر روی دادهها و اقدامات امنیتی دارند که امکان سفارشیسازی را برای برآورده کردن الزامات و انطباق های خاص فراهم میکند. برای مشاغلی که تحت قوانین سختگیرانه صنعت و الزامات حفظ حریم خصوصی داده ها هستند، بسیار ایده آل است. 

DaaS Cloud هیبرید

مدل ابری ترکیبی DaaS عناصری از استقرار ابر عمومی و خصوصی را ترکیب می کند و به افراد و سازمان ها اجازه میدهد از مزایای هر دو استفاده کنند. در یک رویکرد ترکیبی، سازمانها میتوانند  مواردی که از نظر امنیتی در رده پایین تری هستند را در یک ابر عمومی میزبانی کنند و مواردی که از نظر امنیتی مهمتر هستند را در یک ابر خصوصی یا زیرساخت داخلی نگه دارند. این انعطافپذیری از قرار دادن بار کاری پویا پشتیبانی می کند و کمک می کند تا نیازهای عملکرد، امنیت و انطباق خاص را برای گروههای کاربری یا برنامههای مختلف برطرف کنند. 

چگونه DaaS از کار از راه دور پشتیبانی می کند؟

DaaS به کارمندان این امکان را می دهد که از راه دور از هر مکانی به دسکتاپ مجازی خود وارد شوند. این قابلیت دسترسی برای کارمندان از راه دور که باید بتوانند از خانه، مکانهای عمومی یا در حال حرکت، بدون این که به دستگاه یا شبکه خاصی متصل باشند کار کنند، بسیار مهم است. کارمندان از راه دور اغلب بین دستگاههایی مانند لپ‌تاپ شخصی، تبلت یا تلفن هوشمند جابجا میشوند. این سرویس تضمین می کند که هر بار که وارد سیستم می شوند با یک محیط کاری ثابت که با تنظیمات شخصی سازی ها، برنامه ها و ابزارهای خود مواجه می شوند. این سیستم بهره وری را حفظ می کند و مشکلات انتقال را حذف می کند. با تیم های راه دور، مدیریت و عیب یابی مسائل IT می تواند پیچیده باشد. DaaS بسیاری از این بار را بر عهده ارائهدهنده میگذارد که مسئول مدیریت سیستم از جمله بهروزرسانیهای نرم‌افزار، ارتقاء سیستم و پشتیبانی فنی است.  در ضمن به سازمان ها کمک می کند تا با کاهش نیاز به سخت افزار پیشرفته و محدود کردن تعداد سرورهای مورد نیاز در محل، در هزینه های خود صرفه جویی کنند. مدل مبتنی بر اشتراک نیز به این معنی است که هزینه ها را می توان به عنوان هزینه های عملیاتی به جای مخارج سرمایه ای تخصیص داد. 

آینده DaaS: روندها و پیش بینی ها

تغییر به مدلهای کار از راه دور و ترکیبی توسط رویداد های جهانی مانند همه‌گیری COVID-19 تسریع شده است. از آن جایی که کسب‌ و کارها به دوام طولانیمدت کار از راه دور پی میبرند، انتظار میرود که تقاضا برای DaaS افزایش یابد و آن را به یک عنصر اصلی برای شرکتهایی تبدیل کند که به دنبال ارائه محیطهای کاری انعطافپذیر، کارآمد و مقیاسپذیر هستند. ادغام الگوریتمهای هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در پلتفرم‌های DaaS برای بهبود مدیریت کلی و تجربه کاربر پیشبینی میشود. هوش مصنوعی میتواند برای بهینهسازی تخصیص منابع و اقدامات امنیتی پیشگیرانه استفاده شود که منجر به ایجاد محیطهای مجازی هوشمندتر، مستقلتر و امن تر می‌ شود.  امنیت سایبری همچنان تمرکز اصلی خواهد بود، با راهحلهایی که ویژگیهای امنیتی پیشرفتهای مانند مدلهای بدون اعتماد و احراز هویت چند عاملی را ارائه میدهند. ادغام فناوری بلاک چین نیز می تواند روندی برای افزایش امنیت و انطباق در DaaS باشد. 

آیا استفاده از DaaS راه حل مناسبی است؟

تعیین این که آیا دسکتاپ به عنوان یک سرویس (DaaS) راه حل مناسبی برای شما یا سازمان شما است یا خیر، مستلزم ارزیابی استراتژیک نیازهای تجاری فعلی و آتی، قابلیت های IT و پویایی نیروی کار شما است. DaaS با انعطاف پذیری، مقیاس پذیری و مقرون به صرفه بودن، مورد قانع کننده ای را ارائه می دهد اما تصمیم باید در چارچوب اهداف و چالش های خاص اتخاذ شود. اگر شما یا شرکتتان از یک مدل کار دائمی از راه دور یا ترکیبی استقبال می کند، DaaS تضمین می کند که هر یک از اعضای تیم از هر مکانی به محیط کاری خود دسترسی ایمن و قابل اعتماد دارند. سازمان هایی با منابع محدود فناوری اطلاعات می توانند از کاهش نیاز به مدیریت داخلی و نگهداری سخت افزار و نرم افزار بهره مند شوند.  مدیریت هزینه: کسب‌ و کارهایی که از CapEx (هزینههای سرمایهای) به مدل OpEx (هزینههای عملیاتی) برای هزینههای فناوری اطلاعات میگذرند، ممکن است به دلیل قیمت‌گذاری مبتنی بر اشتراک، DaaS را از نظر مالی سودمند بدانند. به طور خلاصه، DaaS راه حلی برای همه نیست اما برای بسیاری از سازمان‌ ها، تغییرات در محیط کار مدرن و تکامل مداوم قابلیتهای این تکنولوژي، آن را به گزینهای جذاب تبدیل می کند که میتواند تداوم کسب‌ و کار را افزایش دهد، انعطاف‌ پذیری نیروی کار را فراهم کند و امنیت داده ها را تقویت کند. اگر جهت گیری سازمان شما با مزایایی که DaaS ذاتا ارائه می دهد همسو باشد، ارزش آن را به عنوان بخشی از استراتژی فناوری اطلاعات خود در نظر بگیرید. 

سوالات متداول

DaaS یک مدل سرویس مبتنی بر ابر است که به کاربران اجازه می دهد تا به یک محیط دسکتاپ مجازی از طریق اینترنت دسترسی داشته باشند و تجربه کامل یک سیستم عامل دسکتاپ را بدون نیاز به سخت افزار محلی فراهم می کند.

DaaS Cloud عمومی – DaaS Cloud خصوصی – DaaS Cloud هیبرید

از فناوری به نام Virtual Desktop Infrastructure (VDI) استفاده می کند که به سیستم عامل های دسکتاپ اجازه می دهد در داخل ماشین های مجازی روی سرور میزبان اجرا شوند.

مقالات منتخب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *