بلاگ

 
 

 

 

 
 

 

 

بررسی انواع خطاهای سرور و کدهای وضعیت HTTP

به مقاله امتیاز دهید:


هنگام پیمایش در اینترنت و وبگردی، مواجه شدن با خطاها می تواند یک تجربه رایج و در عین حال ناراحت کننده هم برای کاربران و هم برای ارائه دهندگان خدمات وب باشد. در این میان، خطاهای سمت سرور که توسط کدهای وضعیت «5xx» مشخص شدهاند، به دلیل تأثیر آن ها بر در دسترس بودن وب و تجربه کاربر، برای درک بسیار مهم هستند. چنین خطاهایی نشان می دهد که اگرچه درخواست معتبر به نظر میرسد، سرور به دلیل مسائلی که اغلب خارج از کنترل کاربر است، قادر به انجام درخواست نیست.

خطاهای سرور 5xx کلاسی از کد های وضعیت HTTP هستند که برای نشان دادن این که سرور با شرایط غیرمنتظرهای مواجه شده است، استفاده می شوند و مانع از انجام درخواستی میشود که توسط کاربر آغاز شده است. این دسته شامل چندین پیام خطای متمایز است که هر کدام یک مشکل سمت سرور متفاوت را نشان میدهند. درک تفاوت های ظریف خطاهای 5xx به چند دلیل بسیار مهم است. در مرحله اول، به مدیران وب و متخصصان آی تی در تشخیص و حل مشکلات کمک می کند، در نتیجه زمان خرابی را کاهش می دهد و قابلیت اطمینان کلی سرویس وب را بهبود می بخشد. ثانیاً با درک علل این خطاها، توسعه دهندگان می توانند شیوه های کدنویسی و مدیریت بهتر، بهینه سازی منابع و راه حل های جلوگیری از وقوع خطا را اتخاذ کنند. در نهایت، آگاهی و مدیریت این خطاها در حفظ یک حضور وب با کیفیت بالا که رضایت کاربر و تداوم خدمات را تضمین می کند، موثر است.

فهرست مطالب

ویژگی های خطاهای سرور

مشکلات سمت سرور: خطاهای 5xx نشان می دهد که مشکلی در وب سرور میزبان برنامه رخ داده است نه مشتری که درخواست را ارائه می دهد یا به عبارتی مشکل مربوط به رایانه یا اتصال کاربر نیست.

کدهای پاسخ HTTP: این خطاها، بخشی از کدهای وضعیت پاسخ HTTP هستند که در محدوده 500 تا 599 قرار می گیرند. آن ها مواردی را نشان میدهند که در آن سرور آگاه است که با مشکل مواجه شده است و در این صورت قادر به انجام درخواست نیست.

تاثیر بر کاربران نهایی: هنگامی که یک خطای 5xx رخ می دهد، معمولاً یک پیام خطا به کاربر نمایش داده می شود که می تواند کلی یا گاهی دارای جزئیات بیشتری باشد. این نشانه ای برای کاربر است که درخواست برآورده نشده است و اساساً او را از دسترسی به محتوا یا خدمات مورد نظر خود باز می دارد.

غیر قابل پیش بینی بودن: این خطاها می توانند غیرقابل پیش بینی باشند و ممکن است به طور مداوم رخ ندهند. تشخیص و رفع آن ها می تواند تا حدودی چالش برانگیز باشد. این خطاها می توانند متناوب باشند، بر اساس افزایش ترافیک یا مجموعه ای از شرایط خاص که باعث ایجاد یک باگ می شود.

عملکرد و در دسترس بودن: این خطاها بسیار مهم هستند زیرا مستقیماً بر در دسترس بودن و عملکرد یک سایت تأثیر می گذارند. آنها می توانند منجر به لود نشدن صفحات وبسایت شوند که منجر به تأثیر منفی و مستقیم بر تجربه کاربر، اعتماد مشتری و درآمد کسب و کارها می شود.

تاثیر سئو: موتورهای جستجو که در یک سایت می خزند ممکن است با این خطاها مواجه شوند که می تواند بر رتبه سئو تأثیر منفی بگذارد. خطاهای مکرر می تواند به موتورهای جستجو نشان دهد که سایت غیر قابل اعتماد است که منجر به رتبه بندی جستجوی پایین تر می شود.

مورد نیاز برای تجزیه و تحلیل گزارش ها: این خطاها اغلب نیاز به بررسی در گزارشهای سرور برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد خطا دارند، زیرا معمولاً به دلایل امنیتی پیامهای دقیقی را به مشتری ارائه نمی‌ دهند.

درک ویژگی های رایج ارورهای سرور برای مدیران و توسعه دهندگان وب ضروری است زیرا بر مسائل سمت سرور تأکید می کند که باید به آن ها رسیدگی شود. این خطاها معمولاً نیاز به تجزیه و تحلیل گزارش ها، بررسی پیکربندی یا بررسی کد برنامه برای مشخص کردن و اصلاح مشکلات اساسی دارند.

500 خطای سرور داخلی

خطای داخلی 500، یک پاسخ خطای عمومی است برای زمانی که سرور با شرایط غیرمنتظرهای مواجه میشود که مانع از انجام یک درخواست میشود. این رایجترین خطای سمت سرور است و یک مشکل کلی را نشان میدهد بدون این که مشخص کند دقیقاً چه اشتباهی رخ داده است. کاربرانی که با این ارور مواجه می شوند اغلب پیامی مبنی بر «500 خطای داخلی سرور»، احتمالاً حاوی اطلاعات اضافی مانند «پاسخی از سرور دریافت نشد» یا توضیحی مشابه، مشاهده می کنند. با این حال، این پیام ها به ندرت اطلاعات صریح لازم را برای رسیدگی مستقیم به موضوع ارائه می دهند.

دلایلی مانند اشکال در اسکریپت های سمت سرور یا خطاهای برنامه نویسی، خطای سرور در برنامه، مجوزهای نادرست در فایل ها و دایرکتوری ها، مشکلات مربوط به مؤلفه ها یا برنامه هایی که سمت Server نصب شده اند، محدودیت یا فرسودگی منابع مانند محدودیتهای حافظه یا تنظیمات مهلت زمانی، فایلهای htaccess یا فایلهای پیکربندی سرور که اشتباه کانفیگ شدهباشند یا مشکلات اتصال پایگاه داده می توانند باعث بروز این ارور شده باشند.

برای این که بفهمید چگونه خطای سرور را رفع کنید، باید یک رویکرد سیستماتیک اتخاذ کنید و گزارشهای سرور، اولین درگاه برای شناسایی ویژگیهای خطا هستند. اگر خطا پس از بهروزرسانی یا تغییرات اخیر رخ داده است، ممکن است علت آن، به روزرسانی ناقص باشد و بازگرداندن تغییرات اخیر گاهی اوقات می تواند خطا را برطرف کند. با تأیید مجوزهای فایل و دایرکتوری، می توان اطمینان حاصل کرد که سرور توانایی دسترسی و اجرای فایل های مربوطه را دارد. نظارت بر استفاده از منابع میتواند به شناسایی محدودیتها و نیاز به ارتقا یا بهینهسازی کمک کند. اگر مشکل در اسکریپت ها باشد، توسعه دهندگان می توانند اشکال زدایی را برای تصحیح خطاهای برنامه نویسی انجام دهند. غیرفعال کردن افزونهها یا ماژولهای اخیر میتواند راهی برای آزمایش اینکه آیا این بخش ها، باعث خطا شدهاند یا خیر باشد. اگر همه این مراحل را بررسی کردید و جواب نگرفتید یا اگر محیط سرور میزبانی بررسی نشده بود، تماس با تیم پشتیبانی می تواند قدم بعدی باشد.

501 اجرا نشد

خطای 501 Not Implemented نشان می دهد که سرور از عملکرد مورد نیاز برای انجام درخواست پشتیبانی نمی کند. این کد وضعیت HTTP به این معنی است که سرور روش درخواست را درک می کند اما قادر به انجام آن نیست زیرا این ویژگی در حال حاضر پشتیبانی نمی شود. یک سرویس گیرنده درخواستی را با روش HTTP صادر می کند که سرور آن را نمی شناسد یا نمی تواند پشتیبانی کند. به عنوان مثال، یک روش سفارشی مانندFOOکه سرور هیچ تعریفی برای آن ندارد. سرویس‌های وب معمولا برای پردازش یک روش خاص مانند PUT یا DELETE با وجود تلاش کاربر برای استفاده از آن، پیکربندی نشدهاند یا سرورهای قدیمی که درخواستهایی را دریافت میکنند که از ویژگیها یا روشهای پروتکل HTTP جدیدتر استفاده میکند که هنوز در آن سرور پیادهسازی نشدهاست.

روش های رفع خطای 501

داکیومنت ها را بررسی کنید تا بفهمید کدام روشهای HTTP پشتیبانی میشوند. اگر در حال توسعه یک API هستید، مطمئن شوید که فقط از روش هایی استفاده می کنید که توسط نرم افزار سرور، پشتیبانی می شوند. ممکن است سرور قدیمی باشد و از پروتکل ها یا روش های جدیدتر پشتیبانی نکند، برای اطمینان از حداکثر سازگاری، نرم افزار سرور باید به آخرین نسخه به روز شود. اگر از یک روش سفارشی، استفاده شده و باعث ایجاد ارور شده است، درخواست باید به گونه ای اصلاح شود که از یکی از روش های استاندارد HTTP پشتیبانی شده مانند GET ،POST و غیره استفاده شود. اگر سرور نیاز به پشتیبانی از روشهای اضافی برای یک مورد خاص دارد، ممکن است لازم باشد سرور را برای مدیریت آن روشها پیکربندی یا گسترش دهید. در مواردی که نیاز به ارائه روش های سفارشی یا ویژگی های پروتکل مربوط به عملکرد برنامه وجود دارد، توسعه دهندگان باید این قابلیت ها را در سمت سرور پیاده سازی کنند.

502 Bad Gateway

خطای 502 Bad Gateway یک کد وضعیت HTTP است که نشان می دهد یک سرور در اینترنت یک پاسخ نامعتبر از سرور دیگری دریافت کرده است. این یک خطای شبکه بین سرورها است و زمانی رخ می دهد که کاربر سعی می کند به یک صفحه وب دسترسی پیدا کند.

دلایلی که ممکن است باعث بروز این ارور شده باشد: سروری که به عنوان دروازه یا پروکسی عمل می کند، پاسخ نامعتبری را از سرور بالادستی که در تلاش برای انجام درخواست به آن دسترسی داشت، دریافت کرده است. سرور اصلی به دلیل تعمیر و نگهداری یا اضافه بار از کار افتاده یا غیرقابل دسترسی است. خطاهای شبکه بین سرورها مانند مشکلات DNS، مشکلات مسیریابی یا خرابی و از دست دادن TCP. برنامه نویسی معیوب مانند خطا در یک اسکریپت CGI در سرور بالادست هم می تواند از دلایل بروز این ارور باشد و کاربرانی که با این خطا مواجه می شوند معمولاً پیامی مبنی بر «502 Bad Gateway» را در مرورگر خود می بینند. بسته به سرور و مرورگر، ممکن است با پیام‌های دیگری مانند «خطای 502» یا «خطای HTTP 502 – دروازه بد» همراه شود.

روش های رفع خطای 502

مشکلات ساده ممکن است با بازخوانی صفحه یا چند دقیقه صبر کردن و تلاش مجدد برطرف شوند. بررسی کنید که آیا Server بیش از حد بارگیری شده یا Down شده است. مدیران باید وضعیت سرور بالادستی را بررسی کنند تا ببینند آیا با مشکل مواجه شده است یا خیر. تنظیماتی که اتصالات را مدیریت می کنند، باید از نظر صحت بررسی شوند و هر گونه مشکل احتمالی شبکه را که ممکن است از ارتباط بین دروازه و سرور جلوگیری کند، تشخیص داده شود.

قوانین نادرست فایروال می تواند ارتباط صحیح بین سرورها را مسدود کند (خطا در ارتباط با سرور) و منجر به خطای 502 شود. گزارشها ممکن است اطلاعاتی درباره مشکل ارائه دهد و به تعیین دقیق اینکه آیا مشکل مربوط به سرور دروازه است یا سرور قبلی کمک می کند. اگر خطاهای 502 به دلیل بارگذاری بیش از حد سرور ایجاد شده باشد، افزایش منابع یا افزایش مقیاس زیرساخت می تواند کمک کننده باشد. اگر اشکالی در کد یا اسکریپتهای سمت سرور وجود داشته باشد، باید اصلاح شود و راه اندازی مجدد گاهی اوقات می تواند مشکلات اساسی را که باعث خطاهای Bad Gateway می شود، برطرف کند. اگر مشکلات مربوط به DNS هستند، سوابق باید به روز یا اصلاح شوند و به دنبال الگو های غیرعادی ترافیک باشید که می تواند نشان دهنده حمله DDoS یا سایر فعالیت های مخرب باشد.

503 سرویس در دسترس نیست

خطای 503 Service Unavailable یک کد وضعیت HTTP است که نشان می دهد سرور در حال حاضر قادر به رسیدگی به درخواست به دلیل بارگذاری بیش از حد، نیست. این خطا به این معنی است که این وضعیت موقتی است و پس از مدتی تاخیر برطرف می شود.

عللی که ممکن است باعث بروز این ارور شده باشد: سرور در حال تعمیر است یا در حال ارتقا است و یا به دلیل افزایش ترافیک بیش از حد بارگذاری شده است. مشکلات پشتیبان وجود دارد مانند مشکل با پایگاه داده یا سرویس شخص ثالث که سرور به آن متکی است. برنامه میزبانی شده از کار افتاده است یا در حال تعمیر است و یا سرورها با پیکربندی نادرست یا مشکلات شبکه مانع از پاسخگویی صحیح شده است.

روش های رفع خطای 503

گاهی اوقات، به روزرسانی ساده صفحه میتواند مشکل را حل کند، به خصوص اگر علت بارگذاری موقت باشد. اگر شما ادمین هستید، بررسی کنید که آیا سرور عمداً برای تعمیر و نگهداری از کار افتاده است یا یک قطع غیرمنتظره وجود دارد. به دنبال جهش های ناگهانی در ترافیک باشید که ممکن است نشان دهنده یک حمله بی رحمانه یا حمله انکار سرویس (DoS/DDoS) باشد و اطمینان حاصل کنید که همه برنامهها و سرویسهای ضروری که سرور شما به آن ها متکی است به درستی اجرا میشوند. گزارش‌ها را تجزیه و تحلیل کنید تا هرگونه خطای پیکربندی را شناسایی کنید و بررسی کنید که آیا نیاز به تخصیص منابع بیشتری مانند زمان، حافظه یا CPU وجود دارد. تعمیر و نگهداری را در ساعات کم مصرف برنامه ریزی کنید و مطمئن شوید که کاربران از قبل از طریق کانال های ارتباطی مناسب مطلع شده اند، استراتژی های متعادل کننده بار و مدیریت ترافیک را برای مدیریت افزایش تقاضای کاربر اجرا کنید. اگر سخت افزار سرور برای مدیریت بار کافی نیست، منابع را ارتقا دهید یا به سرورهای بیشتری تقسیم کنید و از راه حل های مقیاس خودکار در محیط های میزبانی ابری استفاده کنید که می تواند منابع را بر اساس ترافیک، تنظیم کند. ابزارهای نظارت را تنظیم کنید تا در صورت در دسترس نبودن سرور به دلیل بار زیاد یا مسائل دیگر، بلافاصله به ادمین هشدار دهند.

504 Gateway Timeout

خطای 504 Gateway Timeout یک کد وضعیت HTTP است که نشان میدهد سروری که به عنوان دروازه یا پروکسی عمل می کند، پاسخی به موقع از سرور بالادستی یا برخی از سرورهای کمکی (مانند پایگاه داده) که برای دسترسی به آن نیاز داشت، دریافت نکرده است.

عللی مانند خطاهای شبکه بین سرورها که از ارتباط جلوگیری می کند، سرور بالادستی از کار افتاده که به درستی کار نمی کند و در نتیجه به موقع پاسخ نمی دهد، ارتباط آهسته که اغلب به دلیل ترافیک زیاد اتفاق می افتد، مشکلات DNS که مانع از رسیدن می شود، پیکربندی نادرست یا ناکافی اجزای شبکه مانند فایروال ها یا تجهیزات مسیریابی ممکن است باعث بروز این ارور شده باشند.

روش های رفع خطای 504

گاهی اوقات به دلیل مشکلات مختصر اتصال به شبکه، مشکل ممکن است موقتی باشد پس دوباره امتحان کنید. مطمئن شوید که اتصال شبکه پایدار است و به درستی کار می کند، برای مدیران، وضعیت و گزارشها را بررسی کنید تا شناسایی کنید که خرابی ارتباط در کجا رخ میدهد. بررسی کنید که همه سرویس ها که سرور به آنها متکی است، عملیاتی هستند و این که آیا ظرفیت بیش از حد است. افزایش منابع یا بهینه سازی تنظیمات فعلی را در نظر بگیرید و تنظیمات دستگاههای شبکه مانند روترها و فایروالها را بررسی کنید تا مطمئن شوید که در ایجاد مشکل نقش ندارند.

505 نسخه HTTP پشتیبانی نمی شود

خطای 505 HTTP Version Not Supported یک کد وضعیت HTTP است که نشان می دهد سرور از اجازه دادن به نسخه پروتکل HTTP که مشتری درخواست کرده است، خودداری می کند. سرور اساساً نشان می دهد که نمی خواهد یا نمی تواند درخواست را با استفاده از نسخه مشخص شده توسط مشتری پردازش کند.

دلایلی که ممکن است باعث ایجاد این خطا شده باشد: یک سرویس گیرنده، درخواستی را با نسخه HTTP ارسال می کند که سرور آن را پشتیبانی نمی کند یا پیکربندی شده است که نپذیرد، سرور قدیمی است و نسخه پروتکل HTTP استفاده شده توسط سرویس گیرنده را نمی شناسد، کانفیگ نادرست در تنظیمات که برخی از نسخه های پروتکل HTTP را محدود می کند، از پراکسی های معکوس یا متعادل کننده های بار استفاده شده در درخواست، پشتیبانی نمی کنند.

روش های رفع ارور 505

کاربران باید سعی کنند با مرورگر دیگری یا پس از به روز رسانی مرورگر فعلی خود به سایت دسترسی پیدا کنند. مدیران سرور باید پشتیبانی از نسخه پروتکل HTTP را بررسی کرده و از پیکربندی صحیح آن اطمینان حاصل کنند و اگر از نرم افزار قدیمی استفاده می شود، به روز رسانی به آخرین نسخه ممکن است مشکلات سازگاری با پروتکل های جدیدتر را حل کند. بررسی کنید که هر سرویس میانی مانند پراکسی ها یا متعادل کننده بار، قادر به مدیریت پروتکل استفاده شده است.

نتیجه گیری

کلاس 5xx کدهای نشان دهنده خطاهایی است که در نتیجه مشکلات سمت سرور ایجاد می شوند که مانع از انجام درخواست معتبر توسط کاربر توسط سرور می شود. درک تفاوتهای ظریف و پیامدهای هر خطای رایج 5xx هم برای ادمین های سمت سرور و هم برای کلاینت‌ها برای تشخیص، برقراری ارتباط و حل مؤثر مشکلات، بسیار مهم است. به طور خلاصه، خطاهای 5xx نیازمند توجه مدیران است و ممکن است نیاز به ارتباط با کاربران برای بررسی جزئیات داشته باشد. مدیریت موثر خطا شامل ثبت جامع، نظارت پیشگیرانه، تعمیر و نگهداری منظم و اقدامات مقیاس پذیری سریع است. علاوه بر این، کانالهای ارتباطی شفاف با کاربران در هنگام رخ دادن این خطاها با تخمین زمان تفکیک و راه حلها، بسیار مهم هستند. درک این خطاها به ذینفعان قدرت میدهد تا زمان خرابی را کاهش دهند، تجربه کاربر را بهبود بخشند و خدمات وب قوی و انعطافپذیر را حفظ کنند.

مقالات منتخب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *