بلاگ

 
 

 

 

تصویر سیستم عامل CentOS
 
 

 

 

سیستم عامل CentOS چیست؟ ویژگی ها و راهنمای نصب

به مقاله امتیاز دهید:

سیستم عامل CentOS که مخفف عبارت Community ENterprise Operating System است، به دلیل استحکام و رعایت دقیق استاندارد های قابلیت اطمینان و عملکرد بدون مشکل در سطح سازمانی مشهور است. CentOS که معمولاً به عنوان آینه منبع باز Red Hat Enterprise Linux (RHEL) شناخته می شود، بدون به خطر انداختن کیفیت یا سازگاری با نرم افزارهای سازمانی، یک توزیع معتبر از Linux را ارائه می کند. هدف سیستم عامل سنت او اس ارائه یک پلتفرم رایگان است که سازگاری باینری را حفظ کند. این سازگاری تضمین می کند که نرم افزار آزمایش شده و توسعه یافته در RHEL مطابق با سیستم عامل CentOS عمل می کند. CentOS با بهره گیری از تخصص و منابع جامعه خود توانسته جایگاه قابل توجهی را با محیطی پایدار، ایمن و با کارایی بالا برای کاربران خود، ایجاد کند.

فهرست مطالب

کلید فلسفه CentOS تعهد به روش اوپن سورس است و این سیستم عامل تحت مجوز عمومی گنو (GPL) و مجوزهای دیگر توزیع می شود. این مسئله به افراد و سازمان ها اجازه می دهد آزادانه از سیستم عامل استفاده و جهت سفارشی سازی آن را اصلاح و توزیع کنند. CentOS از طریق این روش، نوآوری و همکاری را تقویت و به کاربران این امکان را می دهد تا سیستم را با نیازهای منحصر به فرد خود تطبیق دهند. CentOS یک انتخاب مناسب برای سرورهای وب، محاسبات ابری، میزبان های مجازی سازی و بسیاری از نقش های دیگر در سرور است که در محیط هایی که ثبات و امنیت در آن ها اهمیت دارد، برجسته است.

به دلیل چرخه انتشار قابل پیش بینی، پشتیبانی طولانی مدت و عملکرد استثنایی، هم کسب و کارهای کوچک و هم شرکت های بزرگ آن را پذیرفته اند. این سیستم عامل نه تنها یک پلتفرم بلکه جامعه ای را نیز برای کاربران فراهم می کند که از اصول نرم افزار منبع باز حمایت می کند. برای آن فرقی نمی کند یک مدیر سیستم با تجربه باشید یا یک مبتدی مشتاق حوزه فناوری، CentOS فرصت هایی را برای ایجاد، نوآوری و اشتراک را در اختیار کاربران قرار میدهد.

ویژگی های CentOS

فلسفه و مجوز منبع باز

CentOS بر ارزش پایدار نرم افزار اوپن سورس ساخته شده که یک سیستم عامل درجه یک سازمانی را بدون محدودیت هایی که معمولاً با مجوزهای اختصاصی مرتبط است، ارائه می دهد. با پایبندی به مجوز عمومی گنو (GPL) در میان سایر موارد، به کاربران این امکان را می دهد تا نرم افزار را آزادانه مشاهده و سپس تغییر دهند و شفافیت، نوآوری و فرهنگ جامعه حمایتی را ترویج دهند.

ثبات و قابلیت اطمینان

پروژه CentOS امتیاز بالایی برای ثبات و قابلیت اطمینان قائل است و با همسویی نزدیک با Red Hat Enterprise Linux (RHEL)، سیستمی را ارائه می کند که به شدت در محیط های تجاری سخت، آزمایش و اثبات شده است. سازمان ها به علت این که این سیستم عامل به روزرسانی های امنیتی را دریافت می کند، اغلب این سیستم عامل را برای سرویس های مهم خود انتخاب می کنند که تداوم سیستم و آرامش خاطر را حفظ کنند.

پشتیبانی بلند مدت

هر نسخه CentOS تا 10 سال نگهداری می شود و پشتیبانی طولانی مدتی را ارائه می دهد که شامل به روز رسانی های امنیتی و رفع اشکال است. این ثبات برای محیط های سازمانی که تغییرات مکرر سیستم می تواند مخرب و پرهزینه باشد، بسیار مهم است. همچنین تضمین می کند که سیستم ها در طول دوره های طولانی، ایمن و عملیاتی باقی می مانند و نیاز به ارتقاء یا مهاجرت به سیستم عامل دیگر را کاهش می دهد.

شبکه ظرف گسترده

این سیستم عامل از شبکه گسترده ای از مخازن سود می برد که شامل هزاران بسته است که می توانند به راحتی و با استفاده از مدیریت بسته YUM نصب شوند. این مخازن امکان نصب طیف وسیعی از نرم افزارها را فراهم می کند، از سرورهای وب و سیستم های پایگاه داده گرفته تا ابزارهای توسعه و محیط های دسکتاپ که همگی از طریق یک سیستم متمرکز نگهداری و به روز می شوند.

توسعه جامعه محور

توسعه و نگهداری از سنت او اس توسط یک جامعه فعال هدایت می شود که در آن کاربران، مشارکت کنندگان و توسعه دهندگان به طور مشترک برای بهبود سیستم عامل کار می کنند.

امنیت

امنیت سنگ بنای این سیستم عامل است که از SELinux (لینوکس پیشرفته با امنیت) برای ارائه سطح پیشرفته ای از کنترل دسترسی و سیاست های امنیتی استفاده می کند. CentOS همراه با بهروزرسانی های امنیتی به موقع و بهترین گزینه های پیکربندی، برای محافظت در برابر آسیب پذیری ها و تهدیدات در برنامه ها و سرویس های مختلف طراحی شده است.

کارایی

این سیستم عامل برای عملکرد مناسب، بهینه شده است و آن را به بهترین انتخاب تبدیل کرده است. مدیریت کارآمد منابع و طراحی ساده سیستم به کاهش سربار در سرور کمک می کند و به سازمان ها اجازه می دهد ظرفیت و کارایی سرمایه گذاری های خود را به حداکثر برسانند.

پشتیبانی مجازی سازی

پشتیبانی قوی از فناوری های مجازی سازی، از جمله KVM (ماشین مجازی مبتنی بر هسته) و پلتفرم های مجازی سازی مانند oVirt را ارائه می دهد. این امر آن را به گزینه ای مناسب برای میزبانی چندین محیط مجازی تبدیل می کند که مقیاس پذیری و انعطاف پذیری در معماری سیستم را ارائه می دهد.

CentOS در مقابل سایر توزیع های لینوکس

هنگام ارزیابی CentOS در برابر سایر توزیع های لینوکس، چندین تفاوت کلیدی به وجود می آیند. نحوه متمایز شدن CentOS درمقابل دیگر توزیع های لینوکس در این قسمت آمده است:

در مقابل سیستم عامل Ubuntu: اوبونتو از برنامه انتشار مکرر پیروی می کند، با نسخه های جدید LTS (پشتیبانی طولانی مدت) هر دو سال و انتشار موقت هر شش ماه اما CentOS بر روی ثبات، بیش از ویژگی های پیشرفته تمرکز دارد. اوبونتو از مدیر بسته APT با بسته های DEB استفاده می کند در حالی که CentOS از YUM با بستههای RPM استفاده می کند. همچنین اوبونتو در محیط ابری و دسکتاپ حضور چشمگیری دارد در حالی که CentOS به طور سنتی در سازمان ها استفاده می شود.

در مقابل دبیان: دبیان کاملاً جامعه محور است، در حالی که CentOS از یک منبع تجاری مشتق شده است. Debian به پایداری شهرت دارد، به خصوص در شاخه پایدار خود مشابه سنت او اس است اما بسته های آن ممکن است قدیمی تر از بسته های موجود در CentOS باشند.

مقابل فدورا: فدورا به عنوان توزیع بالادستی و پیشرفته برای RHEL و در نتیجه CentOS عمل می کند و چرخه عمر بسیار کوتاه تری برای انتشار و به روزرسانی های مکرر دارد. Fedora اغلب جدیدترین فناوری ها را شامل می شود و برای کسانی مناسب است که می خواهند جدیدترین پیشرفت های منبع باز را تجربه کنند.

در نتیجه، CentOS به دلیل پایداری قوی، قابلیت پیشبینی و سازگاری باینری با RHEL انتخاب شده که آن را به ویژه برای مشاغل و افرادی که سرورها و برنامه های کاربردی درجه یک سازمانی دارند، مناسب می سازد. عدم پشتیبانی تجاری رسمی آن با ارائه بدون هزینه و سیستم پشتیبانی گسترده جبران می شود و آن را از سایر توزیع هایی که ممکن است جنبه های مختلف تجربه کاربر را در اولویت قرار دهند، متمایز می کند.

پیکربندی و نصب سیستم عامل CentOS

قبل از نصب، باید مطمئن شوید که سخت افزار شما حداقل مورد نیاز سیستم را برآورده می کند، در حالی که این الزامات بسته به اینکه قصد دارید از CentOS برای چه هدفی استفاده کنید، متفاوت است. یک راه اندازی سرور بدون رابط گرافیکی معمولاً حداقل به 2 گیگابایت رم و 20 گیگابایت فضای ذخیره سازی نیاز دارد و برای یک محیط دسکتاپ یا برنامه های کاربردی تر، منابع بیشتری لازم است.

CentOS به دلیل فرآیند نصب سادهاش شناخته شده است، اما قدرت راه اندازی شما به این بستگی دارد که چگونه آن را مطابق با نیازهای خاصتان پیکربندی کنید. پس از نصب، بسیار مهم است که مطمئن شوید سیستم شما ایمن، به روز و متناسب با نقشی که در زیرساخت شما ایفا خواهد کرد، است.

نتیجه گیری

CentOS به عنوان یک توزیع لینوکس در سطح سازمانی، خود را به عنوان یک پایگاه پایدار و مستحکم در چشم انداز سیستم عامل های اوپن سورس قرارداده است. وابستگی قوی آن به Red Hat Enterprise Linux تضمین می کند که کاربران به یک پلتفرم قابل اعتماد دسترسی دارند که از دقت و آزمایش اعمال شده در یکی از معتبرترین توزیع های تجاری موجود اما بدون هزینه های مربوطه، بهره می برند. تمرکز بر امنیت، به روزرسانی دقیق و نگهداری، سازگاری با نرم افزار در سطح سازمانی و جامعه حمایتی، از جمله قانع کننده ترین دلایل برای پذیرش گسترده آن هستند.

همانطور که CentOS تکامل می یابد، اصول اصلی که شهرت آن را پایه ریزی کرده اند، بدون تغییر باقی می مانند. این سیستم برای کسانی طراحی شده که بیش از هر چیز به قابلیت اطمینان نیاز دارند، از مدل منبع باز قدردانی می کنند و مایلند بخشی از جامعه ای باشند که با همکاری و تخصص مشترک رشد می کند. چه در حال مدیریت سرورهای سازمانی حیاتی، پایگاه های داده پیچیده یا صرفاً به دنبال یک پایه پایدار برای کار توسعه خود باشید، سنت او اس یک گزینه مطمئن برای شماست.

مقالات منتخب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *