بلاگ

 
 

 

 

سیستم عامل Rocky Linux
 
 

 

 

سیستم عامل Rocky Linux | ویژگی ها و هدف این توزیع لینوکس

1 رای، میانگین: 1

سیستم عامل راکی که معمولاً به نام Rocky Linux شناخته می شود، یک توزیع لینوکس رایگان و اوپن سورس است که توسط جامعه لینوکس پشتیبانی می شود که برای ارائه یک پلتفرم محاسباتی پایدار، ایمن و آماده، تولید و طراحی شده است. این سیستم عامل به عنوان پاسخی مستقیم به تغییر جهتی که CentOS در اواخر سال 2020 اتخاذ کرد، به وجود آمد که جایگزینی را با پشتیبانی بلند مدت (LTS) که نزدیک به لینوکس Red Hat Enterprise (RHEL) باشد، ایجاد کرد. Rocky OS یکی از انواع توزیع های لینوکس است که هدف آن سازگاری عملکردی با RHEL است و به کاربران از ثبات و استحکام محیط و برنامه های سرور اطمینان می دهد. سیستم عامل Rocky به ویژه در میان متخصصان فناوری اطلاعات و شرکت هایی که به یک سیستم عامل درجه یک سازمانی بدون هزینه های زیاد و محدودیت های مجوز RHEL نیاز دارند، محبوب است. این سیستم عامل، پایه محکمی برای بارهای کاری مهم در صنایع، سرورها و حتی کارهای ساده روزمره است و به خود می بالد که توسط جامعه بزرگ لینوکس مدیریت و نگهداری می شود. راکی لینوکس که یک پروژه رایگان و منبع باز است که برای ارائه یک اکوسیستم سازمانی قابل اعتماد طراحی شده است.

فهرست مطالب

هدف سیستم عامل راکی

هدفی که از طراحی این سیستم عامل وجود دارد پایداری، استحکام و اصول منبع باز است و به دنبال ارائه یک سیستم عامل بدون هزینه و کاربردی سازمانی با یک جامعه پشتیبانی قوی است. سیستم عامل راکی بر حفظ سازگاری با RHEL تمرکز دارد و اطمینان می دهد که کاربران می توانند با اطمینان آن را در محیط هایی اجرا کنند که سازگاری و هماهنگی گسترده منابع، بسیار مهم است.

در اکوسیستم لینوکس، راکی جایگزینی را برای کاربرانی که به دنبال تجربه ای شبیه به RHEL هستند اما به نسخه رایگان و پشتیبانی شده نیاز دارند، ارائه می دهد. این سیستم عامل برای سرورها، کانتینرها و پلتفرم های ابری، محیطی را نوید می دهد که در آن نرم افزار های توسعه یافته و آزمایش شده، به طور یکپارچه اجرا می شوند و به جذابیت آن برای توسعه دهندگان و  مدیران سیستم می افزاید. راکی فقط یک راه حل کوتاه مدت نیست بلکه یک تعهد بلند مدت است که در چشم انداز لینوکس سازمانی قرار گرفته و برای کاربران و سازمان ها، مسیری مطمئن را برای استفاده از نوآوری اوپن سورس تضمین می کند.

ویژگی های Rocky Linux

سازگاری باینری: سیستم عامل Rocky به گونه ای ساخته شده است که از نظر عملکردی با لینوکس Red Hat Enterprise (RHEL) یکسان باشد. سازگاری باینری را حفظ می کند به این معنی که نرم افزار و برنامه های ساخته شده یا نصب شده روی RHEL همانطور که انتظار می رود در سیستم عامل Rocky هم کار می کنند.

پشتیبانی طولانی مدت: این ویژگی ارائه می شود که پایداری طولانی مدت را برای استقرار سرورهای حیاتی، بدون نیاز به ارتقا را تضمین کند.

بهینه سازی شده: به گونه ای تنظیم شده است که برای بارهای کاری مختلف سازمانی بهینه عمل کند و کارهای محاسباتی لازم برای وظایف سرور در صورت بالارفتن درخواست ها را تضمین کند.

حداقل سربار منابع: با تمرکز بر بسته ها و خدمات ضروری، سربار منابع را به حداقل می رساند و منابع سیستم را برای اهداف سرویس دهی برنامه آزاد می کند.

به روزرسانی های منظم: این آپدیت ها دائم انجام می شود تا آسیب پذیری ها  را به سرعت برای حفظ امنیت سیستم ببندد.

ویژگی های امنیتی: شامل ویژگی های امنیتی در درجه سازمانی مانند SELinux و فایروال پیشرفته برای ارتقای وضعیت امنیتی سیستم عامل است.

Open Source: کاملاً منبع باز است و به کاربران اجازه می دهد تا نرم افزار را در صورت نیاز بررسی، اصلاح و تغیر دهند و اعتماد و شفافیت را تقویت کنند.

پشتیبانی انجمن: جامعه این سیستم عامل به طور فعال در پشتیبانی و توسعه شرکت می کند و اطمینان می دهد که با نیازهای در حال تکامل کاربران سازگار است.

محیط آشنا: برای کسانی که به CentOS یا RHEL عادت دارند، Rocky OS یک محیط عملیاتی آشنا را ارائه می دهد که انتقال را آسان می کند.

آمادگی برای زیرساخت ابر و کانتینر: از پلتفرم های ابری محبوب و فناوری های کانتینر سازی مانند Docker و Podman پشتیبانی می کند و آن را برای برنامه های مدرن و مقیاس پذیر، ایده آل می کند.

پشتیبانی مجازی سازی: پشتیبانی قوی از پلتفرم های مجازی سازی را ارائه می دهد که استقرار و مدیریت آسان ماشین های مجازی را تسهیل می کند.

مدیریت بسته

مدیریت بسته یک جنبه ضروری مدیریت سیستم در هر توزیع لینوکس است و Rocky OS ابزارها و فرآیندهای قوی را برای مدیریت کارآمد بسته های نرم افزاری ارائه می دهد. در اینجا یک نمای کلی از نحوه مدیریت بسته در سیستم عامل راکی آورده شده است:

Rocky OS از DNF به عنوان ابزار مدیریت بسته پیش فرض خود استفاده می کند. DNF نسخه نسل بعدی YUM است و چندین پیشرفت مانند عملکرد بهتر، پایگاه کد بهینه تر و الگوریتم تفکیک وابستگی را ارائه می دهد. این سیستم عامل مخازن رسمی خود را دارد که منعکس کننده مخازن RHEL است و آنها به طور پیش فرض در طول فرآیند نصب راکی لینوکس، پیکربندی می شوند.

شبکه و امنیت در Rocky Linux

این سیستم عامل با شبکه سازی و ویژگی های امنیتی درجه یک، طراحی شده است که ابزارهای لازم را برای مدیریت شبکه های ایمن، مقیاس پذیر و قابل اعتماد را در اختیار مدیران قرار می دهد. در اینجا یک مرور کلی از جنبه های حیاتی شبکه و امنیت در این سیستم عامل آورده شده است:

راکی از NetworkManager استفاده می کند که یک سیستم کنترل و پیکربندی شبکه داینامیک برای مدیریت موثر اتصالات شبکه است. این ابزار مدیریت، رابطی را برای مدیریت سیاست های فایروال با مناطق و سرویس ها فراهم می کند که امکان کانفیگ ساده تر را در مقایسه با iptable‌ های سنتی فراهم می کند. این یک پشتیبانی شبکه قوی ارائه می دهد که قادر به مدیریت مسیریابی پیچیده، لینک ها، VLAN و موارد دیگر برای پشتیبانی از نیازهای شبکه سازمانی است.

لینوکس با امنیت (SELinux) در سیستم‌عامل Rocky اعمال می شود و یک لایه امنیتی اضافی برای کنترل دسترسی به اجزا و محدود کردن آسیب های احتمالی ناشی از آسیب پذیری ها را فراهم میکند. خط مشی های امنیتی پیش فرض از CentOS و RHEL اتخاذ شدهاند که می توانند بیشتر برای مطابقت با سیاست های سازمانی یا الزامات انطباق، اصلاح شوند. به روزرسانی های امنیتی به موقع ارائه می شوند که برای به حداقل رساندن آسیب پذیری ها و ایمن نگه داشتن سیستم، بسیار مهم هستند و خط مشی های  رمزنگاری در سطح سیستم، قابل تنظیم هستند و به مدیران اجازه می دهند تا سطح امنیت عملیات و الگوریتم های رمزنگاری را تعریف کنند. تنظیمات SSH پیش فرض هستند که می تواند برای رفع نیازهای خاص با ویژگی هایی مانند احراز هویت و تغییر پورت استفاده شود.

راکی با موفقیت ابزارهای قدرتمند شبکه و امنیتی را ادغام می کند و سیستم عاملی را ارائه می دهد که برای استقرار امن سازمانی آماده است و با پشتیبانی قوی جامعه و تمرکز بر نیازهای سازمانی با استانداردهای بالایی که در محیط های تجاری از امنیت انتظار می رود، همسو می شود.

آینده راکی لینوکس

آینده سیستم عامل Rocky امیدوارکننده به نظر می رسد و انتظار می رود که نقش آن در چشم انداز توزیع های لینوکس، با مشارکت جامعه و اکوسیستم فناوری، پر رنگ تر شود.

یک جامعه فعال و در حال رشد می تواند به موفقیت بلندمدت کمک کند و با گسترش تعداد کاربران، توسعه دهندگان و ذینفعان احتمالاً منجر به شبکه پشتیبانی گسترده تر، فایل های بیش تر و مجموعه بزرگتری از نرم افزارهای طراحی شود. این سیستم عامل برای کسب و کارهایی که به دنبال راه حل بدون هزینه به ویژه با پشتیبانی جامعه بزرگ هستند، به گزینه ای مناسب تبدیل شده است. انتظار می رود در مراکز داده، خدمات ابری و بارهای کاری شرکت هایی که نیاز به سیستم عامل سازمانی دارند، مورد پذیرش بیشتری قرار گیرد. با توجه به تمرکز سازمانی آن، پشتیبانی از استقرار هیبریدی و چند ابری می تواند به بخش مهمی از نقشه راه سیستم عامل تبدیل شود و اطمینان از عملکرد یکپارچه در ارائه دهندگان زیرساخت ابری، نقطه توسعه خواهد بود. با پیشرفت فناوری های سخت افزاری، احتمالاً به طور مداوم هسته و درایورهای خود را برای پشتیبانی از جدیدترین و کارآمدترین پلتفرم های سخت افزاری به روز کند و این کار سازگاری و عملکرد بهینه را برای کاربرانی که زیرساخت خود را ارتقا می دهند، تضمین می کند.

نتیجه گیری

در نتیجه سیستم عامل راکی لینوکس به عنوان یک جایگزین مناسب برای Red Hat Enterprise Linux، به ویژه پس از تغییر جهت پروژه CentOS است. نقاط قوت کلیدی آن در سازگاری باینری آن نهفته است که آن را تبدیل به یک انتقال یکپارچه برای کاربران و سازمان هایی می کند که به یک سیستم عامل درجه یک سازمانی نیاز دارند. با تعهد قوی به امنیت، ثبات و عملکرد، نیازهای سرورها، کانتینرها و محیط های ابری را برآورده می کند و از آنجایی که جامعه محور است، از مزایای تخصص جمعی و نوآوری سریع برخوردار است که اغلب می تواند منجر به پاسخگویی بهتر به نیازهای کاربر در مقایسه با پروژه های صرفاً تجاری شود. این سیستم عامل موقعیت خوبی برای آینده دارد و با پتانسیل رشد در پذیرش و توسعه و همچنین تمرکز آن بر ارائه یک پلتفرم امن و آماده، همراه با ماهیت متن باز آن، محیطی شفاف و مشارکتی را برای کاربران، توسعه دهندگان و شرکت ها ایجاد می کند.

مقالات منتخب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *