بلاگ

 
 

 

 

تصویر سرور محاسباتی می باشد
 
 

 

 

سرور محاسباتی چیست؟ انواع و نحوه مدیریت

1 رای، میانگین: 5

سرور محاسباتی دستگاهی است که دادهها، منابع، سرویسها یا برنامهها را از طریق شبکه به رایانههای دیگر که به کلاینتها معروف هستند، ارائه میکند. در اصل، این یک مخزن مرکزی است که هم اطلاعات را ارسال و هم دریافت می کند و وظایفی مانند میزبانی سایتها، مدیریت ایمیلها و ذخیره پایگاههای داده را ممکن میسازد.

وقتی به اینترنت فکر می کنیم، اغلب وبسایتها، برنامهها و سرویسهای مختلفی را که روزانه با آنها تعامل داریم، تصور می کنیم. اما هسته اصلی این تعامل های دیجیتالی، سرور های محاسباتی هستند. یک سرور چیزی بیش از یک کامپیوتر است و به نوعی یک نیروگاه پردازش و ذخیره سازی است که دنیای به هم پیوسته ما را قادر می سازد تا به شکل یکپارچه عمل کند. سرور یک دستگاه تخصصی یا یک برنامه رایانه ای است که عملکردی را برای برنامه ها یا دستگاه های دیگر که به عنوانکاربرشناخته می شوند، فراهم می کند. مدل درخواست و پاسخی که سرورها استفاده می کنند، یکی از ارکان محاسبات شبکه است و برخلاف رایانه های شخصی سنتی، سرور برای مدیریت، ذخیره، ارسال و پردازش داده ها به صورت ۲۴ ساعته و با سطوح بالاتری از قابلیت اطمینان و کارایی طراحی شده است.

فهرست مطالب

سرورها در دو سطح سخت افزاری و نرم افزاری کار می کنند. از نظر سختافزاری، آن ها از پردازندههای پرسرعت، حافظه زیاد و قابلیتهای ذخیرهسازی گسترده برای رسیدگی به خواستههای چند کاربر به طور همزمان تشکیل شدهاند. از نظر نرم افزاری، آنها سیستم عامل های سرور را اجرا می کنند که برای مدیریت موثر و ایمن منابع شبکه، مهندسی شده اند. اکوسیستم آن ها می تواند بسیار متنوع باشد. فعالیت سرورها، میزبانی وبسایت ها، مدیریت ایمیل ها، مدیریت پایگاه های داده یا ذخیره فایل ها را شامل می شود. برخی از آنها به وظایف منفرد اختصاص داده می شوند در حالی که برخی دیگر مانند سرورهای ابری، می توانند چندین برنامه یا سرویس را به طور همزمان میزبانی کنند. برای خرید سرور محاسباتی با کیفیت می توانید در پنل مبناکلود مطابق با نیازتان سرور ابری خود را ایجاد و از آن استفاده کنید.

انواع سرورهای محاسباتی

دنیای سرورهای محاسباتی متنوع است که هر کدام برای انجام وظایف و اهداف خاصی طراحی شده اند. درک انواع مختلف سرورها می تواند به کسب و کارها و متخصصان آی تی کمک کند تا تصمیم بگیرند کدام معماری به بهترین وجه با نیازهای آن ها مطابقت دارد. در اینجا برخی از انواع رایج سرورهای مورد استفاده آورده شده است:

وب سرورها

شاید شناخته شده ترین نوع سرور باشند و وظیفه اصلی آنها ذخیره، پردازش و ارائه صفحات وب به کاربران است. آن ها درخواست های HTTP از مشتریان را مدیریت می کنند و صفحات HTML و سایر محتواها را به آن ها ارائه می دهند.

سرورهای اپلیکیشن

این سرورها محیطی را برای اجرای برنامه های خاص فراهم می کنند و آنها برای نصب، راه اندازی و میزبانی برنامه ها و خدمات مرتبط برای کاربران نهایی، سایر برنامه ها و دستگاه ها طراحی شده اند.

سرورهای پایگاه داده

برای مدیریت پایگاه داده حیاتی هستند و نقش آنها همانطور که توسط مدل مشتری-سرور تعریف شده است، ارائه خدمات دیتابیس به برنامه های کامپیوتری یا رایانه های دیگر است.

سرورهای فایل

برای ذخیره و مدیریت فایل های داده استفاده می شود و امکان اشتراک گذاری فایل ها و دسترسی مداوم به فضای ذخیره سازی را برای کاربران در یک شبکه را به راحتی فراهم می کنند.

سرورهای ایمیل

همانطور که از نام آن پیداست سرورها، ایمیل را از طریق شبکه های شرکتی (از طریق شبکه های محلی و WAN) و در سراسر اینترنت جا به جا و ذخیره می کنند. آنها جزء حیاتی زیرساخت ارتباطی یک سازمان هستند.

سرورهای محاسباتی چگونه کار می کنند؟

سرورهای محاسباتی، اجزای کلیدی در تبادل اطلاعات و ارائه خدمات از طریق شبکه هستند. در اینجا خلاصه ای از نحوه عملکرد آن ها آمده است:

مدل مشتری-سرور: در هسته عملکرد یک سرور محاسباتی، کلاینت ها، دستگاه ها یا برنامه هایی هستند که منابع یا خدمات را از سرور درخواست می کنند. سرور درخواستهای دریافتی را پردازش می کند، محاسبات لازم را انجام میدهد یا دادهها را بازیابی می کند و پاسخ مناسب را ارسال می کند.

دریافت درخواست ها: یک سرور به شکل ثابت باقی می ماند و شبکه را برای درخواست های دریافتی، نظارت می کند. این درخواستها ممکن است برای صفحات وب، انتقال فایل، پرسشهای پایگاه داده یا سایر خدمات شبکه از طریق پروتکلهای شبکه مانند HTTP ،FTP یا SMTP باشد.

پردازش درخواست ها: هنگامی که یک سرور درخواستی را دریافت می کند، از نرم افزار و منابع خود برای پردازش آن استفاده می کند. به عنوان مثال یک وب سرور ممکن است یک صفحه وب را با جمع آوری داده ها از یک سرور پایگاه داده بسازد و منطق برنامه را اعمال کند. یک سرور فایل یک فایل درخواستی را پیدا کرده و آن را برای انتقال آماده می کند.

مدیریت حافظه و ذخیره سازی: سرورها دارای حافظه و سیستم های ذخیره سازی هستند که برای مدیریت حجم زیادی از داده ها و چندین دسترسی همزمان، طراحی شده اند. از طریق مدیریت کارآمد حافظه و استراتژی های کش، میتوانند به سرعت درخواستهای مکرر را ارائه دهند در حالی که سیستمهای ذخیرهسازی از ماندگاری دادهها اطمینان میدهند.

ارسال پاسخ ها: هنگامی که یک درخواست پردازش شد، سرور پاسخی را برای کاربر ارسال می کند. این می تواند شامل داده های مورد نظر، تأیید عملیات موفقیت آمیز یا پیام های خطا در صورت عدم انجام درخواست باشد.

تمهیدات امنیتی: سرورها اقدامات امنیتی مختلفی از جمله فایروال ها، رمزگذاری و پروتکل های احراز هویت کاربر را برای محافظت از اطلاعات حساس و حفظ یکپارچگی در طول فرآیند ارتباط را اجرا می کنند.

تحمل خطا و افزونگی: برای اطمینان، سرورها اغلب افزونگی را در تنظیمات سخت افزاری خود قرار می دهند و اگر یک مؤلفه خراب شود، میتواند برای ادامه ارائه خدمات بدون مشکل، به یک نسخه پشتیبان سوئیچ کند.

مجازی سازی: با ظهور فناوری های مجازی سازی، یک سرور فیزیکی منفرد می تواند میزبان چندین سرور مجازی باشد که هر کدام نقش های متفاوتی را ایفا می کنند. مجازی سازی استفاده بهینه از سخت افزار را به حداکثر می رساند و انعطاف پذیری را در مدیریت منابع فراهم می کند.

مدیریت سرورهای محاسباتی

پیکربندی و راه اندازی اولیه: در مرحله اول نصب سخت افزار و مونتاژ سرورهای فیزیکی با قطعات سخت افزاری انجام می شود. در مرحله بعد سیستم عامل و نرم افزار مورد نیاز برای انجام وظایف مورد نظر، نصب می شود. پیکربندی آدرس های IP، اتصالات شبکه و اطمینان از ارتباط مناسب با شبکه هم بسیار مهم است.

تعمیر، نگهداری و به روز رسانی: به‌روزرسانی منظم نرمافزار برای اصلاح آسیبپذیریهای امنیتی و بهبود عملکرد صورت می گیرد و در صورت نیاز ارتقاء سخت افزار و اجزای فیزیکی برای پاسخگویی به تقاضاهای افزایش یافته یا جایگزینی قطعات خراب انجام می شود.

نظارت بر عملکرد و بهینه سازی: ردیابی مصرف پردازنده، حافظه، ذخیره سازی و شبکه برای جلوگیری از تنگناها یا قطعی ها و اعمال تنظیمات و فرآیندها، برای اطمینان از عملکرد بهینه سرور انجام می شود.

مدیریت امنیت: پیاده سازی فایروال ها، سیستم های تشخیص نفوذ و راه حل های ضد بدافزار از معمول کارهایی است که انجام می شود. مدیریت مجوزهای کاربر برای اطمینان از اینکه فقط افراد مجاز می توانند به منابع سرور دسترسی داشته باشند.

پشتیبان گیری و بازیابی فاجعه: به طور منظم از داده های سرور برای محافظت در برابر از دست دادن داده ها، نسخه پشتیبان تهیه می شود و ایجاد برنامههای بازیابی در صورت خرابی سختافزار، خرابی دادهها یا سایر رویداد های فاجعهبار هم بسیار مهم است.

مدیریت مجازی سازی سرور: ایجاد و مدیریت ماشین های مجازی (VM) که باید با دقت انجام شود و تخصیص مجدد منابع بین ماشین های مجازی در صورت لزوم، بسیار مهم است.

از کار افتادن سرور: کنار گذاشتن ایمن سرورهایی که دیگر مورد نیاز نیستند یا به پایان چرخه عمر خود رسیده اند، حتما باید در اولویت قرار بگیرد. اطمینان از این که تمام داده های حساس به طور ایمن از دستگاه های ذخیره سازی پاک می شوند، یکی دیگر از مسائلی است که باید به آن توجه کرد.

انتخاب سرور مناسب با توجه به نیازها

انتخاب سرور پردازش سریع ایده آل به ارزیابی دقیق نیازها، بودجه و برنامه های رشد آینده شما بستگی دارد. در اینجا عوامل کلیدی وجود دارد که باید برای انتخاب مناسب برای نیازهای خود، در نظر بگیرید.

ارزیابی حجم کاری: تعیین کنید که سرور میزبانی وب یا مدیریت پایگاه داده، توسعه برنامه یا ذخیره سازی فایل را انجام می دهد و همچنین عملکرد CPU، حافظه و ذخیره سازی لازم برای اجرای نرم افزارهای خود را در نظر بگیرید. حداکثر تعداد کاربرانی که به طور همزمان به سرور دسترسی خواهند داشت را تخمین بزنید.

مقیاس پذیری و چشم انداز رشد: سروری را انتخاب کنید تا بتوانید منابع آن را با رشد کسب و کارتان گسترش دهید و به دنبال سرورهایی باشید که امکان اضافه کردن آسان CPU ،RAM و ذخیره سازی را فراهم می کنند که در این موارد سرور ابری پیشنهاد می شود.

بودجه: هزینه های اولیه شامل خرید سخت افزار، نصب و مجوز نرم افزار می شود و مصرف انرژی، سرمایش، نگهداری و هزینه های خرابی را هم در نظر بگیرید.

ملاحظات امنیتی: سخت افزاری که شامل ویژگی های امنیتی پیشرفته مانند رمزگذاری به کمک سخت افزار است، می تواند از اطلاعات حساس محافظت کند و اطمینان حاصل شود که با مقررات صنعت و استانداردهای انطباق مربوط به بخش شما، مطابقت دارد.

اتصال به شبکه: رابط شبکه باید از پهنای باند مورد نیاز شما برای ترافیک داخلی و خارجی پشتیبانی کند. برای برنامه هایی با فرکانس بالا، زمان پاسخ سرور بسیار مهم است.

پشتیبانی و خدمات: سطح پشتیبانی ارائه شده توسط سازنده یا ارائه دهنده و زمان پاسخگویی را برای مشکلات سخت افزاری یا نرم افزاری بررسی کنید.

نوع سرور: تصمیم بگیرید که آیا روی سرورهای داخلی سرمایه گذاری می کنید یا از سرورهای ابری استفاده می کنید. پیشنهاد ما استفاده از سرور ابری است به دلیل این که مقرون به صرفه بودن و مقیاس پذیری را ارائه می دهد و به ویژه برای نوسان حجم کاری، بسیار مناسب است. چه قصد خرید سرور ابری و چه قصد اجاره سرور محاسباتی را داشته باشید می توانید در پنل مبناکلود با توجه به خواسته هایتان سرور را ایجاد کنید. در ضمن اگر سوال یا نیاز به راهنمایی داشتید، می توانید با کارشناسان مبنا تماس بگیرید.

نتیجه گیری

قلمرو محاسبات سرور به طور مداوم در حال تغییر است که توسط پیشرفت های تکنولوژی و نیازهای رو به رشد کسب و کار، هدایت می شود. همانطور که طیف متنوعی از انواع تکنیک های مدیریت را مشاهده کردیم، واضح است که زیرساختی که دنیای دیجیتال ما را تامین می کند، پیچیده و پویا است. با نگاهی به آینده، به نظر می رسد که محاسبات بیشتر به سمت مجازی سازی و راه حل های مبتنی بر ابر تغییر می کند. این فناوریها مقیاسپذیری، انعطافپذیری و کارایی بیسابقهای را ارائه میکنند و امکان استقرار سریع و مدلهای قیمت‌گذاری را فراهم میکنند. همچنین انتظار میرود هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشین (ML) نقش بزرگتری در مدیریت سرور، ارائه بهینهسازی هوشمند و نگهداری آن داشته باشند. هنگام انتخاب یک سرور، ضروری است که نه تنها نیازهای فعلی خود را درک کنید بلکه روندهای آینده را نیز پیش بینی کنید. یک راه‌ اندازی سرور انعطاف‌ پذیر و مقیاسپذیر که میتواند با تغییرات سریع فناوری و افزایش حجم کار داده سازگار شود، سرمایه‌گذاری ارزشمندی خواهد بود. در نهایت، یک رویکرد فعال و آگاهانه برای محاسبات سرور به هر سازمانی کمک می‌کند در مواجهه با تغییرات، قوی بماند و آن را قادر میسازد تا از فرصت‌ های جدید سرمایه‌گذاری استفاده کند و در عین حال خطرات را کاهش دهد. کسب‌ و کارها با همگام ماندن با پیشرفت‌ ها و آمادگی برای تکامل با چشم‌انداز فناوری، میتوانند اطمینان حاصل کنند که زیرساختهای سرور آنها، به عنوان پایهای قوی برای رشد و نوآوری عمل می کند.

مقالات منتخب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *