Phone Icon

بلاگ

 
 

 

 

دیتاسنتر ابری
 
 

 

 

دیتاسنتر ابری

15 رای، میانگین: 2.7

با گذشت زمان، سازمان ها از دیتاسنترهای سنتی به دیتاسنترهای ابری مهاجرت می کنند. یک سازمان به جای مدیریت شخصی زیرساخت های خود، زیرساخت های مدیریت شده توسط یک شریک شخص ثالث را اجاره و به منابع دیتاسنتر از طریق اینترنت دسترسی پیدا می کند. همچنین ارائه‌ دهنده خدمات ابری مسئولیت نگهداری، به‌ روزرسانی‌ ها و انجام توافق‌ نامه‌ های سطح خدمات (SLA) برای زیرساختی که ارائه می دهند را برعهده دارد.

دیتاسنتر ابری نوعی مرکز داده است که خدمات رایانش ابری را در اختیار کاربران قرار می دهد. در واقع یک زیرساخت بسیار مقیاس پذیر و انعطاف پذیر است که کاربران را قادر می سازد از طریق اینترنت به منابع مختلف مانند فضای ذخیره سازی، قدرت پردازش و برنامه ها، دسترسی داشته باشند.

فهرست مطالب

امروزه اکثر سازمان‌ ها، بخشی از زیرساخت‌ های خود را در فضای ابری میزبانی می‌ کنند با توجه به این که مرکز داده های ابری، مزایای زیادی نسبت به نگهداری از دیتاسنتر های اولیه دارند.

مزایا و معایب دیتاسنتر ابری

در ادامه به برخی از مزایا و معایب مراکز داده های ابری و سنتی می‌ پردازیم:

مقیاس پذیری: در دیتاسنتر های سنتی، مقیاس پذیری منابع به وسیله ی زیرساختی که شرکت خریداری و مستقر کرده است، محدود خواهد شد. در مرکز داده ابری، منابع اضافی را می توان به سرعت و به راحتی در صورت نیاز اضافه نمود.

انعطاف پذیری: در روش سنتی، انعطاف‌ پذیری منابع با توجه به نیازمند‌ بودن به عواملی مانند خرید، تهیه یا به‌ روزرسانی تجهیزات و زیرساخت، محدود می‌ شود اما در بخش ابری، مشتری توانایی به سرعت حذف و یا اضافه کردن منابع را جهت برآورده کردن نیازهای کسب‌ و کار خود دارد.

هزینه: می توان گفت نگهداری کردن از یک دیتا سنتر سنتی، بسیار گران تر از مرکز داده مبتنی بر ابر خواهد بود. همچنین لازم است بدانید پرداخت بهای تمامی زیرساخت های سازمان ها در مراحل ابتدایی انجام می شود و در فضای ابری، می توان منابع را به اشتراک گذاشت و ارائه دهندگان می توانند از صرفه جویی در مقیاس بهره مند شوند.

پایداری: در دیتاسنترهای سنتی، سازمان‌ ها باید به طور دائم زیرساخت خود را کنترل کنند ولی در ابر، پایداری توسط قرارداد های سطح خدمات، محافظت می‌ شود.

بخش های اصلی مرکز داده

سرورها: سرورهای فیزیکی یکی از این موارد هستند که در رک قرار می گیرند و در مراکز داده استفاده می شوند. آنها می توانند برای اهداف مختلفی از جمله راه اندازی ماشین های مجازی، سرور ابری، ذخیره داده ها و ارائه خدمات شبکه استفاده شوند.
 
سیستم های ذخیره سازی: ذخیره سازی بلوکی یا همان Block Device Storage که برای ذخیره سازی داده هایی که در بلوک های بزرگ مانند فایل ها و پایگاه های داده قابل دسترسی هستند، استفاده می شود. ذخیره سازی بلوک معمولاً توسط درایو های دیسک سخت (HDD) یا درایو های حالت جامد (SSD) ارائه می شود.
 
تجهیزات شبکه: سوئیچ ها، سرورها و سایر دستگاه های شبکه را به یکدیگر متصل می کنند و روتر بسته های داده را بین دستگاه ها ارسال می کنند و به اطمینان از تحویل داده ها به مقصد صحیح، کمک می کنند. روترها هم شبکه های مختلف را به هم متصل و بهترین مسیر را برای بسته های داده تعیین می کنند. فایروال ها از مرکز داده در برابر دسترسی های غیرمجاز محافظت و ترافیک ورودی و خروجی را بررسی می کنند و هرگونه ترافیکی را که مخرب یا غیرمجاز تلقی شود را مسدود می کنند.
 
سیستم های خنک کننده: HVAC که یکی از مهم ترین ارکان یک دیتاسنتر و رایج ترین نوع سیستم خنک کننده مورد استفاده در مراکز داده است. این سیستم با گردش هوای خنک در سرتاسر دیتاسنتر کار می کند تا سرورها و سایر تجهیزات را از داغ شدن بیش از حد محافظت کند. خنک کننده مایع که از مایعی مانند آب یا روغن معدنی برای خنک کردن سرورها و سایر تجهیزات استفاده می کند و کارآمدتر از تهویه مطبوع است اما اجرای آن نیز گران تر است.
 
سیستم های امنیتی: امنیت فیزیکی که شامل اقداماتی برای محافظت از مرکز داده در برابر دسترسی فیزیکی غیرمجاز مانند سیستم های امنیتی پیشرفته، نگهبانان امنیتی و سیستم های کنترل دسترسی است. امنیت سایبری هم که شامل اقداماتی برای محافظت از مرکز داده در برابر حملات سایبری است مانند فایروال ها، سیستم های تشخیص نفوذ و رمزگذاری داده ها می شود.
 
سیستم های تامین انرژی: منبع تغذیه بدون وقفه (UPS) در صورت قطع برق، برق پشتیبان را در اختیار دیتاسنتر قرار می دهد. این منبع تغذیه تضمین می کند که سرورها و سایر تجهیزات بدون وقفه به کار خود ادامه می دهند. ژنراتورها هم در صورت قطعی برق طولانی مدت، برق پشتیبان را برای مرکز داده تامین می کنند و معمولاً با گازوئیل یا گاز طبیعی کار می کنند.
دیتاسنتر های مبنا با به روزترین امکانات، خدمات دیتاسنتر را ارائه می دهد و خیال شما را از هرگونه نگرانی از حملات فیزیکی، تامین انرژی و غیره را راحت می کند.

سوالات متداول

امکاناتی است که منابع محاسباتی شامل سرورها، ذخیره سازی، شبکه و برنامه های نرم افزاری را از طریق اینترنت در اختیار کاربران قرار می دهد.

مقیاس پذیری، انعطاف پذیری، مقرون به صرفه بودن، دسترسی و امنیت بهبود یافته است.

با تجمیع منابع محاسباتی و توزیع آن ها به کاربران، از طریق اینترنت کار می کند. کاربران می توانند به صورت درخواستی، به این منابع دسترسی داشته باشند و فقط برای آنچه استفاده می کنند، پرداخت کنند.

مقالات منتخب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *